main qimg 3d3d97031f7bff0300b42581ea95ba52 - بحران The dot-ir bust در جامعه استارتاپی ایران

بحران The dot-ir bust در جامعه استارتاپی ایران

به نام اهورامزدای پاک

زمانی که بازار پر تلاطم ایران را نگاه می‌کنیم. استارت آپ‌های بسیاری را می‌بینیم. که در همین چند سال گذشته شکل گرفته‌اند و با نفوذ هرچه بیشتر اینترنت در کشور تعداد این کسب و کارهای نوپا بیشتر و بیشتر می‌شود.

نکته قابل توجه ارزش گذاری نامعقول استارت آپ‌هایی‌ست که در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند. تا جایی که مشاهده می‌کنیم, استارت آپ‌ها در تلاش هستند با حضور در اینترنت (استفاده از شیوه‌های تجارت الکترونیک) ارزش خود در بازار را به شکل غیر واقعی افزایش دهند.

و این ما را به یاد بحران سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ اروپا و آمریکا با عنوان The dot-com bust می‌اندازد. در آنجا نیز شرکت ها دریافته بودند که با گذاشتن یک .com یا e- به ترتیب در آخر یا اول نام شرکت خود می‌توانند ارزش خود را در بازار افزایش دهند. اما نکته ای که در غرب به آن توجه نشده بود رشد حبابی ارزش شرکت ها و بازار بود که باعث ورشکستگی صدها شرکت و سقوط بازارهای تجارت الکترونیک شد.

در ایران نه تنها استارت آپ‌ها, بلکه شرکت‌هایی هستند که بعد از چندین و چند سال فعالیت به دلیل شور و هیجان و دید غیر واقعی که در جامعه استارت آپی ایران وجود دارد خود را با شیوه های گوناگون وارد این جامعه کرده. و ارزش خود را افزایش میدهند.

در غرب تجربه کافی برای جلوگیری از ایجاد این گونه حباب ها و شکست آنها نبود; اما ما میتوانیم از اتفاقات غرب پند گرفته و از سقوط بازارهای خود و ورشکستگی صدها شرکت نوپا جلوگیری کنیم. و هرچه زودتر ساز و کار و استانداردهایی برای ارزش‌گذاری اینگونه کسب و کارها ارائه دهیم.

بحران The dot-ir bust در جامعه استارتاپی ایران بحران The dot-ir bust در جامعه استارتاپی ایران بحران The dot-ir bust در جامعه استارتاپی ایران بحران The dot-ir bust در جامعه استارتاپی ایران بحران The dot-ir bust در جامعه استارتاپی ایران

پست های مرتبط

لینک کوتاه: http://GMozafarian.ir/j6uJT

دیدگاه خود را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *